Fighter Aircraft Evaluation – Repülőgép tesztelés
A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség 1995. őszétől kezdve folytatott tárgyalásokat a légierő részére új harcászati repülőgépek beszerzése érdekében. A fejlesztési tervekkel összhangban egy szakértői csoportot hoztak létre, amelynek egyik fő feladata volt a külföldi repülőgépgyártó cégek felajánlásai, hazai és külföldi tájékoztatói, valamint gyakorlati tesztelő repülések végrehajtása alapján a magyar légierő számára perspektivikusan alkalmas vadászrepülőgép típusokról adatokat, információkat gyűjteni, elemezni, és értékelni. A csoport tesztelő repülőgép-vezetőkből, repülőmérnökökből és hadműveleti tervező szakemberekből állt.
A csoport tagjai először, 1996. októberben a francia Mirage 2000-5 típust vizsgálták. A Dassault cég az Istres-i tesztközpontjában olyan mélységű elméleti felkészítést biztosított a pilótáknak, hogy azok a repülőgépet a mellső, a vezetői ülésből vezethessék. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy ők végezték a hajtóműindítást, a rendszerek ellenőrzését, a gurulást és magát a tesztelő repüléseket azok minden mozzanatában, ugyanakkor ismerniük kellett a teendőket a repülőgép minden lehetséges légi meghibásodásának és vészhelyzetének kezelésére, hiszen az erre beépített kapcsolók, kezelőszervek mind az első fülkében találhatók.
Hasonlóképpen történtek a további tesztelések a később részletezett típusokon is. A repüléseket minden esetben oktató pilótával hajtották végre. Az önálló repülés lényegesen nagyobb mélységű felkészítést igényelt volna, illetve mint idegen nemzet képviselői, a jogi korlátokat sem kerülhettük meg.
A Mirage-t alig néhány nap pihenő után - november elején - az F-16 típus Block 50 és 52 változatainak tesztelése követte. Ehhez Texas államba, Fort Worth-ba utazott a csoport, ahol a Fighting Falcon-okat gyártják. Itt is, ahogy a többi esetben, az adott típus legjobb mérnökei és berepülő tesztpilótái készítették fel a magyar csoport tagjait, velük repültek pilótáink.
A következő tesztelés 1997 márciusban kezdődött, helyszíne ugyancsak az USA, tárgya a Boeing cég F/A-18C/D harcászati repülőgépe volt. A repüléseket a nevadai sivatagban található China Lake-i repülőtérről végezték, ami néhány kilométerre van a szaksajtóból jobban ismert Edwards tesztközponttól. (1998-ban – deja vu – Varga Ferenc ugyanitt repülhetett az F/A-18RC, vagyis felderítő változatával.)
Az F/A-18 tesztelés érdekessége, hogy pilótáink ekkor hajtottak végre először légi utántöltést. Végül, de nem utolsósorban 1997. júniusban a svéd JAS-39 Gripen lépett a „szorítóba”. Ennek vizsgálatára csak a két pilóta utazott ki. A tavasszal kézhez kapott meghívás nyomán az átlagostól nagyobb izgalommal és várakozással számlálták a napokat, mert az előzetes tervek szerint - kétüléses repülőgép még nem állt rendelkezésre – harci, vagyis együléses repülőgéppel történt volna a tesztelés. De a sors közbeszólt, elkészült a dupla, így a két hónaposra tervezett átképzés – nem kis bánatukra - egy hétre rövidült.
A repülési feladatok során a pilóták vizsgálták a repülőgépek manőverezési képességét, a földközeli magasságtól a sztratoszféráig, a fegyverrendszer és a navigációs rendszer alkalmazása lehetőségeit nappal és éjszaka, éjjellátó készülék alkalmazásával, hajtottak végre éles lövészetet gépágyúval, dobtak bombát és szimulálták un. intelligens fegyverek alkalmazását.
A repülő-mérnökök hasonlóan részletes tájékoztatást kaptak a repülőgépek berendezéseiről, rendszereiről, fegyverzetéről, az üzemeltetés sajátosságairól, a szükséges logisztikai háttérről, gazdaságossági és hatékonysági jellemzőkről.
A hadműveleti szakemberek meggyőződhettek arról, hogy valamennyi vizsgált típus megfelel az un. többcélú alkalmazhatóság követelménynek, képesek egy bevetés során légi harcot vívni, és csapást mérni földi-, vagy vízfelszíni célokra, képesek légi felderítési feladat végrehajtására.
A tesztelések során gyűjtött nagyszámú adat, illetve információ összehasonlítása érdekében a csoport egy bonyolult mátrix rendszert állított össze.
Annak ellenére, hogy a repülőgép kiválasztási folyamat ezt követően több évig háttérbe szorult, az ebben résztvevő szakemberek később is hasznosítható alapos ismereteket, tapasztalatot szereztek.
Repülőgép-vezetőinket a legkiválóbb külföldi tesztpilóták képezték, akik nevéhez olyan típusok berepülése fűződik, mint a Rafale, az F-16 CATV, az F-16 XL, a JAS-39A/B ill. C/D, és a teljes Mirage 2000-s sorozat, az F-22 Raptor, az X-29, X-31, a JSF X-32 és az X-35.
Rovatunkban az egyik résztvevő, Dr. Varga Ferenc archívumából közlünk képeket.
Page: [1] [2] |
Created with Web Album Generator